Ο Βασιλιάς Μίδας και τα γαϊδουρινά αυτιά (Εικόνα: Domenichino)
Ο Βασιλιάς Μίδας και τα γαϊδουρινά αυτιά (Εικόνα: Domenichino)

Ο βασιλιάς Μίδας και τα γαϊδουρινά αφτιά 

Μια φορά κι έναν καιρό, στα πολύ παλιά χρόνια, σε ένα μακρινό βασίλειο στη Φρυγία ήταν ένας βασιλιάς, που τον έλεγαν Μίδα. Ο Μίδας είχε πάθος για το χρυσάφι, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία που δεν θα πούμε εδώ. 

Ο Μίδας λοιπόν μολονότι κάποια στιγμή γιατρεύτηκε από το πάθος του για χρυσάφι, ωστόσο δεν φαίνεται να έβαλε μυαλό. Γιατί μια μέρα αποφάσισε να γίνει οπαδός του Πάνα, του θεού των βοσκότοπων. Αυτό πρόσβαλε τον Απόλλωνα, τον θεό της μουσικής. 

Βλέπετε ο Πάνας έπαιζε μουσική με τις ξύλινες φλογέρες του και επειδή οι απλές αυτές μελωδίες άρεσαν σε όλους, άρχισε να καυχιέται ότι είναι καλύτερος μουσικός από τον Απόλλωνα, που ήταν ο θεός της μουσικής και του φωτός.

Ο Πάνας παίζει τη φλογέρα του (σχέδιο: Walter Crane)

Έφτασε μάλιστα ο Πάνας στο σημείο να καλέσει τον Απόλλωνα σε διαγωνισμό μουσικής, με κριτή τον ποτάμιο θεό Τμώλο.

Έτσι έγινε λοιπόν. Ο Τμώλος ντύθηκε δικαστής, φόρεσε στεφάνι από φύλλα βαλανιδιάς, σύμφωνα με τα έθιμα της εποχής, και στόλισε και το μέτωπο του με βαλανίδια. Έπειτα κάθισε να ακούσει τη μουσική που θα έπαιζαν οι δύο ανταγωνιστές θεοί, ο Πάνας και ο Απόλλωνας, για να κρίνει ποιος από τους δύο παίζει καλύτερα.

Πρώτος έπαιξε μουσική ο θεός Πάνας και οι χαρούμενοι σκοποί της φλογέρας του άρεσαν σε όλους. Αλλά μετά ο Απόλλωνας πήρε τη λύρα του και οι πανέμορφες μελωδίες του ξεχύθηκαν στον αέρα σαν την απαλή αύρα που κάνει τα λουλούδια να κινούνται ελαφρά και να μοσχομυρίζουν.

Χωρίς δισταγμό ο Τμώλος ανακήρυξε νικητή τον Απόλλωνα. Ο Μίδας όμως είχε αντιρρήσεις και μπήκε στη μέση της διαμάχης.

«Προτιμώ το παίξιμο του Πάνα», είπε ο αθεόφοβος Μίδας.

«Μήπως δεν άκουσες καλά;» τον ρώτησε ο Τμώλος με απορία.

«Τα αφτιά μου είναι μια χαρά», αποκρίθηκε ο Μίδας με σιγουριά, χωρίς να ξέρει τι τον περιμένει. Γιατί αυτή η φράση του Μίδα ήταν η σταγόνα που έκανε την οργή του Απόλλωνα να ξεχειλίσει. 

«Δεν είσαι άξιος να έχεις αφτιά ανθρώπου», του είπε ο Απόλλωνας. «Εφόσον τα χρησιμοποιείς έτσι, είσαι άξιος να έχεις μόνο αυτιά γαϊδάρου». 

Κι έτσι ο Απόλλωνας μεταμόρφωσε αφτιά τα αφτιά του ανόητου Μίδα να είναι όμοια με εκείνα γαϊδάρου: μακριά, γκρίζα και τριχωτά! 

Η κρίση του Μίδα (Le jugement de Midas), έργο του ζωγράφου Nicolas Mignard (1606 - 1668)

«Τώρα έχεις τα αφτιά που σου αξίζουν», είπε ο Απόλλλωνας ευχαριστημένος. «Ίσως με αυτά τα αφτιά που είναι μεγάλα να μπορείς να ακούς καλύτερα.»

Έτσι ο Μίδας επέστρεψε στο βασίλειο του όπου ντρεπόταν πολύ για τα γαϊδουρινά αφτιά του και προσπαθούσε να τα κρύψει τυλίγοντας τα σε ένα μαντίλι.

Ο Μίδας με τα γαϊδουρινά αυτά (εικόνα:  Encyclopaedia Britannica)

Όμως ο κουρέας του Μίδα ανακάλυψε το μυστικό του, όταν τον κούρευε.

Ο φτωχός κουρέας από φόβο δεν αποκάλυψε σε κανέναν αυτό το παράξενο κουσούρι του βασιλιά Μίδα. Όμως δεν μπορούσε να κρατήσει μέσα του ένα τόσο μεγάλο μυστικό. Έτσι πήγε σε έναν αγρό, άνοιξε μια τρύπα και ψιθύρισε το μυστικό του στο έδαφος για να ξαλαφρώσει. 

Ύστερα σκέπασε την τρύπα με χώμα και έφυγε. 

Αλλά κανένα μυστικό δε μένει κρυφό. Μια συστάδα από καλάμια φύτρωσε εκεί όπου ο κουρέας είχε θάψει το μυστικό του και, καθώς ο άνεμος σφύριζε ανάμεσα τους, τα καλάμια μουρμούριζαν: 

«Ο βασιλιάς Μίδας έχει γαϊδουρινά αφτιά!»

«Ο βασιλιάς Μίδας έχει γαϊδουρινά αφτιά!»

«Ο βασιλιάς Μίδας έχει γαϊδουρινά αφτιά!»

Έτσι, το μυστικό αποκαλύφθηκε και σύντομα όλος ο κόσμος στο βασίλειο ήξερε πια την αλήθεια για τα αφτιά του Μίδα ο οποίος κατάλαβε το λάθος του και μετάνιωσε για την αυθάδειά του απέναντι στον Απόλλωνα. 

 

Ποιος είχε φτιάξει την φλογέρα του Πάνα

Λέγεται ότι ο Μίδας ήταν ο εφευρέτης της φλογέρας με την οποία έπαιζε ο Πάνας. Ίσως γι' αυτό να προτίμησε το παίξιμο του Πάνα και όχι του Απόλλωνα.

 

Λίγα λόγια για τις εικόνες του παραμυθιού

Η κεντρική εικόνα του παραμυθιού "Ο βασιλιάς Μίδας και τα γαϊδουρινά αφτιά" προέρχεται από νωπογραφία (fresco) με τον τίτλο "The Judgement of Midas" του Ιταλού ζωγράφου Ντομενικίνο (Domenichino, πραγματικό όνομα: Domenico Zampieri) την οποία είχε φιλοτεχνήσει στο Περίπτερο του κήπου της Villa Aldobrandini στο Frascati. Η νωπογραφία μεταφέρθηκε σε καμβά και εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου. 

H δεύτερη εικόνα του θεού Πάνα, είναι από σχέδιο του Άγγλου καλλιτέχνη και εικονογράφου Walter Crane.

Η τρίτη εικόνα Η κρίση του Μίδα (Le jugement de Midas), είναι από πίνακα (ελαιογραφία) του Γάλλου ζωγράφου Nicolas Mignard (1606 - 1668).

Δώσε αστέρια στο παραμύθι: 
Μέσος όρος: 4 (Ψήφοι: 22)
Πληροφορίες
Βασικές πληροφορίες για το παραμύθι/ιστορία
Προέλευση (περιοχή) : 
Συλλογή παραμυθιών: 
Κατηγορία παραμυθιού: