Συνέχισε το παραμύθι, από το εργαστήριο «Ιστορίες των παιδιών κατά Κόρων... και Ίων»
Συνέχισε το παραμύθι, από το εργαστήριο «Ιστορίες των παιδιών κατά Κόρων... και Ίων»

Ολοκληρώστε το παραμύθι και σταματήστε τα ΚΟΒΙΝΤ!

Εδώ θα βρείτε ένα παραμύθι για τον κορωνοϊό που ξεκίνησε να γράφεται αλλά... έμεινε στη μέση! Περιμένει από εσάς να το συνεχίσετε και να ολοκληρώσετε την ιστορία, με όποιον τρόπο θέλετε, επιστρατεύοντας τη φαντασία και την ευρηματικότητα σας! Για βοήθεια, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα από τα 31 βασικά στοιχεία ενός παραμυθιού, τα οποία θα βρείτε στο τέλος του κειμένου.

Να πως ξεκινά το παραμύθι μας:

Μια φορά κι έναν καιρό ζούσε ένας βασιλιάς, ο Κόρων που είχε έναν γιο, τον Ίωνα. Ζούσαν σε ένα παγωμένο ερημικό βασίλειο στην άκρη του κόσμου στη χώρα των Κόβιντ.

Ο Ίων έπαιζε πάντα μόνος του και έτρεχε με τα παγοπέδιλά του από άκρη σε άκρη του βασιλείου έξω απ' το παλάτι, με το αγαπημένο του παιχνίδι, μια χρυσή μπάλα διακοσμημένη με κόκκινα ρουμπίνια. Όταν κουραζόταν από το παιχνίδι, ξάπλωνε κάτω από τα παγωμένα δέντρα που έπαιζαν μουσική και ξεκουραζόταν. Μια μέρα όμως, εκεί που έπαιζε, του έφυγε από τα χέρια η μπάλα, κι έπεσε στο πιο βαθύ πηγάδι του κόσμου.

Κι επειδή δεν μπορούσε να τη βγάλει, άρχισε να κλαίει απαρηγόρητα. Ξαφνικά, ακούστηκε μια λεπτή φωνή κάτω από τους πάγους:

- Τι έπαθες, βασιλόπουλο και κλαις;

Εκείνος γύρισε να δει ποιος του μιλούσε κι αντίκρισε ένα όμορφο γκρίζο δελφίνι.

Το γκρίζο δελφίνι

- Κλαίω, είπε το βασιλόπουλο, γιατί μου 'πεσε η χρυσή μου μπάλα μέσα στο πηγάδι. Αυτή η μπάλα είναι ό,τι πιο πολύτιμο έχω. Μου την είχε δώσει η μητέρα μου και μου είχε πει πως όταν θα γινόμουν 19 χρονών θα μου αποκάλυπτε το μεγαλύτερο μυστικό. Αν την έχανα, όμως, θα έπρεπε να πάω στην άλλη άκρη του κόσμου για να την βρω.

- Εγώ μπορώ να σε βοηθήσω να την βρεις, είπε το δελφίνι. Εσύ όμως τι θα μου δώσεις γι' αντάλλαγμα;

- Ό,τι θέλεις, καλό μου δελφίνι, απάντησε εκείνος. Να, δες, θα σου δώσω την κορώνα που φορώ και όλα τα πλούτη μου.

- Τίποτα απ' αυτά δε θέλω, είπε το δελφίνι. Αυτό που θα ήθελα από σένα είναι να πεις στον βασιλιά πατέρα σου να καθαρίσει τις θάλασσες, γιατί εμείς τα δελφίνια που επικοινωνούμε με όλα τα δελφίνια του κόσμου δεν μπορούμε να ζούμε άλλο μέσα σε μολυσμένες θάλασσες... Όσο εγώ ψάχνω για τη μπάλα σου, εσύ θα προσπαθείς να καθαρίσεις όλες τις θάλασσες του κόσμου.

- Ναι, καλό μου δελφίνι, έχεις τον λόγο μου. Όλα όσα ζήτησες θα γίνουν, είπε το βασιλοπούλο. Μόνο φέρε μου πίσω, σε παρακαλώ, τη μπάλα μου.

Ξαφνικά, το δελφίνι με ένα σφύριγμα αποχαιρετισμού εξαφανίστηκε στο νερό κάτω από τον πάγο. Γεμάτο χαρά το βασιλόπουλο έφυγε τρέχοντας για το παλάτι.

Μέσα του όμως κρυφά σκεφτόταν: «Θα μπορέσει άραγε το δελφίνι να μου βρει ό,τι πιο πολύτιμο έχασα; Και αν το βρει θα μου το επιστρέψει; Αν ξεχαστεί, αν χάσει τον δρόμο του και δεν μου φέρει πίσω τη μπάλα; Πώς είναι δυνατόν να είμαι σίγουρος;»

Αν χανόταν από τα χέρια του Ίωνα η μπάλα αυτή, θα δημιουργούσε πολλές συμφορές. Είχε μαγικές ιδιότητες και απ' όπου περνούσε προκαλούσε προβλήματα. Όποιος βρισκόταν στο δρόμο της πάθαινε μεγάλο κακό... Πολλοί πέθαιναν γιατί δεν άντεχαν τα τραγικομαγικά λόγια που ψιθύριζε! Απ' όπου κι αν περνούσε, άφηνε πίσω της εκατομμύρια μικρά μπαλάκια ίδια με εκείνη. Μόνο τα παιδιά δεν πάθαιναν τίποτα γιατί έπαιζαν με τα μικρά μπαλάκια και δεν καταλάβαιναν τα τραγικομαγικά λόγια που μουρμούριζαν συνεχώς...

Μεγάλη επιδημία απλώθηκε στον κόσμο εξαιτίας της... Οι άνθρωποι κλείστηκαν μέσα στα σπίτια τους και δεν έβγαιναν καθόλου.. Τα σχολεία έκλεισαν, τα μαγαζιά, τα πάρκα, οι εκκλησιές, τα λιμάνια, τα αεροδρόμια, όλα ερήμωσαν λες και οι άνθρωποι εξαφανίστηκαν... Είχε σκορπίσει τον φόβο παντού... κάθε μέρα πέθαιναν χιλιάδες άνθρωποι και άλλοι τόσοι αρρώσταιναν...

Κανείς δεν ήθελε να συναντήσει αυτή την επικίνδυνη χρυσή μπάλα που γεννούσε μικρά, χρυσά μπαλάκια και όταν έβγαιναν έξω από το σπίτι κρύβονταν πίσω από μάσκες για να μην φαίνονται...

Τόσο μεγάλος ήταν ο φόβος τους...

Το μόνο που ήξεραν για αυτή τη χρυσή μπάλα με τα κόκκινα ρουμπίνια ήταν ότι είχε έρθει από την παγωμένη χώρα των ΚΟΒΙΝΤ, με βασιλιά τον Κόρωνα. Η μπάλα χάθηκε το έτος 2019 γι' αυτό και την ονόμασαν «ΚΟΒΙΝΤ 19» και τα υπόλοιπα μικρά μπαλάκια που γεννούσε μετατρέπονταν κι αυτά σε επικίνδυνα «ΚΟΒΙΝΤ».

Όλοι έτρεμαν στο άκουσμα του ονόματός τους...

Ακόμα και στην αίσθηση ότι μπορεί να ακούμπησαν εκεί που είχε περάσει πριν ένα ΚΟΒΙΝΤ, τους έκανε να πλένουν όλη μέρα τα χέρια τους... πολύ σχολαστικά!

....

Ήρθε η ώρα να χρησιμοποιήσεις τις δυνάμεις σου και να συνεχίσεις εσύ την ιστορία και να δώσεις τη δική σου εκδοχή για το τέλος της. Χρησιμοποίησε για βοήθεια τις οδηγίες των παρακάτω 31 βασικών στοιχείων που έχουν τα περισσότερα παραμύθια. Μόλις ολοκληρώσεις την ιστορία σου, όμως πρέπει να της δώσεις έναν τίτλο, δηλαδή τον τίτλο του παραμυθιού σου.

Στη συνέχεια, στείλε μας την ιστορία σου για δημοσίευση ή στείλε αυτή τη σελίδα σε δυο φίλους σου. Αφού γράψουν κι εκείνοι τη δική τους εκδοχή για τη συνέχεια, πες τους να την στείλουν και αυτοί σε άλλους δυο, και οι άλλοι δυο σε άλλους δυο... Οι ιστορίες έτσι θα πολλαπλασιαστούν και θα ταξιδέψουν με στόχο να φτάσουν στον αριθμό των κρουσμάτων που είδαν την «ΚΟΒΙΝΤ 19» και τα παιδάκια της, τα μικρά ΚΟΒΙΝΤ... Όσοι περισσότεροι διαβάσουν ή ακούσουν τις όμορφες ιστορίες των παιδιών τόσο πιο γρήγορα θα σταματήσουν αυτά τα ΚΟΒΙΝΤ να μουρμουρίζουν την ίδια τραγικομαγική ιστορία με την οποία οι άνθρωποι πεθαίνουν στο άκουσμα της...

Τι έγραψαν τα παιδιά στη συνέχεια του παραμυθιού

  • Αγαπημένα μου "Ελληνικά Παραμύθια", είμαι η Θεοδώρα και μόλις τελείωσα την Α'Δημοτικού... Κάθε βράδυ μου διαβαζουν οι γονείς μου τα παραμύθια σας και μου αρέσουν πολύ. Γι' αυτό, αποφάσισα να γράψω το δικό μου τέλος στο παραμύθι ΚΟΒΙΝΤ... Θα χαρώ πολύ να το δημοσιεύσετε... Μου αρέσει να γράφω γι'αυτο θα σας στείλω κι άλλα... Καλό καλοκαίρι..

Θεοδώρα - Β Δημοτικού

 

Τα 31 βασικά στοιχεία (λειτουργίες) των παραμυθιών, σύμφωνα με τον φιλόλογο Βλαδίμηρο Προπ*

1. Απουσία: Ένα από τα μέλη της οικογένειας απουσιάζει από το σπίτι
2. Απαγόρευση: Στον ήρωα προβάλλεται μια απαγόρευση
3. Παράβαση της απαγόρευσης: Η απαγόρευση/εντολή του ήρωα παραβιάζεται
4. ∆ιερεύνηση: Ο ανταγωνιστής - εχθρός επιχειρεί να κάνει ανίχνευση των ενεργειών του ήρωα
5. Εκχώρηση: Στον ανταγωνιστή δίνονται πληροφορίες για το θύμα του, δηλαδή τον ήρωα
6. Εξαπάτηση: Ο ανταγωνιστής - εχθρός επιχειρεί να ξεγελάσει τον ήρωα για να  γίνει κύριος αυτού ή των υπαρχόντων του
7. Συνενοχή: Ο ήρωας λόγω της εξαπάτησής του από τον ανταγωνιστή - εχθρό, τον βοηθάει άθελά του
8. ∆ολιοφθορά: Ο ανταγωνιστής - εχθρός προξενεί σε ένα από τα μέλη της οικογένειας του ήρωα φθορά ή ζημιά
9. Μεσολάβηση: Συνδετική στιγμή παράκληση ή εντολή στον ήρωα να φροντίσει για κάποια έλλειψη ή δυστυχία σε κάποιο από τα μέλη της οικογένειάς του το οποίο επιθυμεί να έχει, η οποία του γνωστοποιείται, τον αποστέλλουν ή τον αφήνουν να φύγει
10. Έναρξη αυτενέργειας: Ο ήρωας συμφωνεί ή αποφασίζει για την αυτενέργεια - δράση  
11. Αναχώρηση: Ο ήρωας εγκαταλείπει τον τόπο του
12. Επέμβαση δωρητή ως βοήθεια προς τον ήρωα: Ο ήρωας δοκιμάζεται, ερωτάται, δέχεται επίθεση κ.λπ, πράγματα που προετοιμάζουν τη λήψη εκ μέρους του ενός μαγικού μέσου ή βοηθού
13. Αντίδραση του ήρωα: Ο ήρωας αντιδρά στις πράξεις του μελλοντικού δωρητή
14. Εφοδιασμός - λήψη μαγικού μέσου: Στη διάθεση του ήρωα τίθεται το μαγικό μέσο
15. Μετακίνηση του ήρωα προς άλλον τόπο: Ο ήρωας μεταφέρεται, παραδίδεται ή οδηγείται στον τόπο που βρίσκεται το αντικείμενο της αναζήτησης
16. Πάλη: Ο ήρωας και ο ανταγωνιστής - εχθρός του συναντιούνται σε άμεση πάλη
17. Στιγμάτισμα: Ο ήρωας κατηγορείται
18. Νίκη του ήρωα
19. Εξάλειψη δυστυχίας / έλλειψης: Η αρχική δυστυχία ή έλλειψη εξαλείφεται
20. Επιστροφή: Ο ήρωας επιστρέφει
21. Καταδίωξη - κυνηγητό: Ο ήρωας υφίσταται καταδίωξη
22. ∆ιάσωση του ήρωα από καταδίωξη
23. Μη αναγνωρίσιμη άφιξη του ήρωα: Ο ήρωας καταφτάνει, μεταμφιέζεται ή αλλάζει εμφάνιση με μαγικό τρόπο
24. Αβάσιμες απαιτήσεις: Ο ψεύτικος ήρωας προβάλλει αβάσιμες απαιτήσεις
25. ∆ύσκολο πρόβλημα: Στον ήρωα τίθεται ένα δύσκολο πρόβλημα
26. Λύση του προβλήματος
27. Αναγνώριση του ήρωα
28. Ξεσκέπασμα του ανταγωνιστή - εχθρού: Ο ψεύτικος ήρωας ή ανταγωνιστής, ο κακοποιός, ξεσκεπάζεται
29. Μεταμόρφωση του ήρωα: Στον ήρωα δίνεται μια νέα όψη
30. Τιμωρία του ανταγωνιστή
31. Ανταμοιβή του ήρωα: Ο ήρωας ανταμείβεται και λυτρώνεται

Σημείωση: Μπορείς να συνδυάσεις λίγες, πολλές ή και όλες τις 31 λειτουργίες, με όποιον τρόπο θες ώστε να σχηματίσεις κάθε φορά ένα ξεχωριστό παραμύθι. Οι δυνατοί συνδυασμοί των 31 λειτουργιών είναι άπειροι!

* Ο Βλαδίμηρος Προπ και η μέθοδός του

Ο Βλαδίμηρος Προπ υπήρξε καθηγητής της Γερμανικής Γλώσσας, της Λαογραφίας, της Φιλοσοφίας και της Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο του Λένινγκραντ της Ρωσίας. Ερευνώντας μια πλούσια συλλογή λαϊκά παραμύθια, ο Πρόπ ανέλυσε τις ομοιότητες και τα κοινά σημεία σε πολλά από αυτά και διαπίστωσε πως οι ιστορίες περιέχουν όλες τα ίδια επαναλαμβανόμενα μοτίβα. Αυτό που άλλαζε ήταν τα ονόματα των ηρώων, οι καταστάσεις στις οποίες βρίσκονταν και η αλληλουχία των ενεργειών ή των λειτουργιών τους. Έτσι
ο Ρώσος φιλόλογος, στο έργο του «Μορφολογία του Παραμυθιού» κατέγραψε τη δομή του λαϊκού παραμυθιού και απομόνωσε 31 βασικά στοιχεία του παραμυθιού, που τα ονόμασε «ενέργειες των προσώπων» ή «λειτουργίες». Πρόκειται δηλαδή για 31 βασικά στοιχεία που συνδυάζονται με διαφορετικό τρόπο κάθε φορά και σχηματίζουν, σύμφωνα με τον Προπ, κάθε παραμύθι.

Αναφορά στην πηγή

Το ανολοκλήρωτο παραμύθι και οι 31 λειτουργίες του Βλ. Προπ, προέρχονται από το εργαστήριο «Ιστορίες των παιδιών κατά Κόρων... και Ίων» για ηλικίες από 9-19 ετών του προγράμματος «ΑλλάΖω Σελίδα... από τη βιβλιοθήκη - στο σπίτι» της Εθνικής Βιβλιοθήκης που μοιράστηκε στις τοπικές βιβλιοθήκες τον Απρίλιο του 2020 με αφορμή την πανδημία COVID-19 για να μάθουν τα παιδιά να αξιοποιούν τη φαντασία τους και να γράφουν τα δικά τους παραμύθια, να μάθουν να δημιουργούν χαρακτήρες και να τους βάζουν σε δράση μα πάνω από όλα να συνειδητοποιήσουν ότι στην ιστορία που γράφουν όλα μπορούν να συμβούν!

 

Δώσε αστέρια στο παραμύθι: 
Μέσος όρος: 4.1 (Ψήφοι: 14)
Πληροφορίες
Βασικές πληροφορίες για το παραμύθι/ιστορία
Συγγραφέας παραμυθιού: 
Ετος πρώτης δημοσίευσης: 
Προέλευση (περιοχή) : 
Συλλογή παραμυθιών: 
Κατηγορία παραμυθιού: 

Ψάχνετε καλές συνταγές;